NIF:s styrelse har några gånger fått frågan från enskilda idrottare inom kommunen om vi har några råd om hur man skall göra för att skaffa en sponsor. Vi har därför sammanställt några rader som skall ses som tips:
Det har visat sig att man ofta blandar ihop bidrag och sponsring.
- Bidrag är det om man får en summa pengar som stöd för idrottandet utan krav på motprestation.
- Sponsring är det när man skriver att avtal som reglerar vilken summa man får som stöd för idrottandet och vilka motprestationer som gäller. Det är således att samarbetsavtal mellan flera parter.
Ekonomiskt stöd genom bidrag fordrar knappast några förberedelser. Det är bara att planera vad man skall säga och sedan börja besöka olika företag. Erfarenheten visar att det oftast är enklast med mindre företag där man redan har någon form av kontakt, t.ex. föräldrars arbetsplats, en affär i närområdet eller varför inte morfar eller farfar. Även om man då varje gång kan få allt från några hundralapppar till några tusen blir det sällan några stora totalbelopp.
Ekonomiskt stöd genom ett sponsringssamarbete kräver mer planering och förarbete. Alla företag vill exponera (göra reklam) sina produkter men det är dessutom så att alla företag har olika målgrupper för sina produkter. Du bör därför planera genom att notera inom vilka kretsar (människor) du befinner dig under resor, träning och tävling/matcher samt vilka företag som kan ha nytta av att exponera sin produkter i dessa kretsar. Nästa fråga du måste ställa dig själv är vad du kan göra för att marknadsföra företaget/produkten?
Du måste vara realistisk vid denna bedömning då det självfallet har stor betydelse om du är en elitidrottsman/kvinna eller en som verkar på lokal nivå.
Exempel: Om det finns ett företag i din närhet som tillverkar eller säljer ett visst klädesplagg som lämpar sig för din idrott kan du erbjuda att alltid bära plagget när så är tillåtet (ta reda på vad tävlingsbestämmelserna anger). Plagget är försett med företagets reklamtext och du gör då reklam för vilket du får en viss ersättning.
Reser du internationellt bör du fundera över vad det finns för företag som kan ha intresse av att exponera företaget och sina produkter i de länder du besöker.
Sätt ihop olika "paket" med åtgärder som du kan göra och vad varje sådant paket kostar företaget. Ju större ditt åtagande är ju mer kostar naturligtvis paketet. Det finna massor av olika åtgärder du kan föreslå. Allt från ovannämnda exempel till att du deltar vid en eller flera av företaget arrangerade kundträffar där du berättar om ditt idrottande. När du är överens med ett företag skrivs ett avtal så bägge parter i efterhand vet vad som beslutats.
Kontakta gärna NIF:s styrelse så kanske vi kan hjälpa till med förslag till avtalstext. Arbetet med att söka samarbetspartners har vi tyvärr inte resurser för.
Det har naurligtvis hänt att man lyckats skriva ett sponsringskontrakt med företag utan att den naturliga kopplingen finns men då blir det en kombination av sponsring och bidrag.